werknemerszonderpapieren.be

Eerste hulp bij schendingen van de arbeidsrechten van clandestiene werknemers

Gegevens verzamelen

Om te beslissen wat met een klacht kan gebeuren, kun je de werknemer helpen om zoveel mogelijk gegevens bijeen te zoeken die de klacht of het probleem plausibel maken. Hoe meer bewijskracht, hoe groter de mogelijkheid om effectief resultaat te boeken. Heel veel van deze gegevens kunnen door de werknemer zelf worden verzameld.

Welke gegevens kunnen dat zijn?

  • Bewijzen van de tewerkstelling: het precieze adres van tewerkstelling, de juiste schrijfwijze van de naam van de werkgever, het type werk, het aantal collega’s, welke collega’s (namen, nationaliteiten, taken…) enzovoort. Deze bewijzen zijn belangrijk als je de werknemer wilt helpen om een klacht te formuleren. Maar ook als je de werknemer wilt helpen via bemiddeling (zie verder en zie ook de juridische handleiding van OR.C.A.).
  • Via www.just.fgov.be kun je het Staatsblad elektronisch raadplegen, en via de knop ‘Rechtspersonen’ een zoekopdracht invoeren naar de werkgever. Daarmee kun je soms de juiste schrijfwijze van de naam of het correcte adres van een werkgever te weten komen. Je kunt er eventueel ook belangrijke bijkomende informatie vinden, bv. of de persoon die de werknemer kent ook de zaakvoerder is, of het bedrijf ondertussen niet failliet is gegaan enzovoort. OR.C.A.’s juridische handleiding geeft meer informatie over deze meer technische zaken.
  • Mogelijk kun je helpen door een aantal klanten, collega’s en andere betrokken op te bellen. Deze personen kunnen je helpen bij het reconstrueren van het verhaal.
  • Meer tips vind je terug in OR.C.A.’s juridische handleiding.

    Roberto werkte voor een schoonmaakbedrijf en moest elke maand onderhandelen om zijn loon te krijgen. Er waren verschillende pogingen tot bemiddeling maar de betaling bleef uit. Er werd klacht neergelegd bij de inspectiediensten. Iets later bleek de firma failliet te zijn. We maakten een schuldvordering en dienden die in bij de curator. Roberto kon heel wat bewijzen verzamelen en legde die voor. De curator accepteerde die en Roberto kreeg na een heel lange procedure geld uit het Fonds voor Sluiting van Ondernemingen.

    Reacties




    Volgende hoofdstuk:
    Situatie 1: de werknemer beslist zelf stappen te zetten